XXV. Víz világnapja tankerületi verseny
2025. március 21.
Nagy örömünkre, két év kihagyás és 3 online verseny után ismét sikerült megrendeznünk személyes jelenléttel a vetélkedőt. A tapasztalatok és a visszajelzések alapján a gyerekeknek nagyon tetszettek a feladatok, nagyon élvezték, hogy ismét itt, együtt lehettek. A tehetség felismerése a lehetőségek széleskörű biztosításával képzelhető el. A tanulmányi versenyeket szakmailag, pedagógiailag indokoltnak, a tehetséggondozás fontos eszközének, jelentős motivációs lehetőségnek, a tanulói teljesítmény fokozására hivatott eszköznek tartjuk.
Az iskola nevelő-oktató tevékenységét a kor kihívásainak megfeleltetve kell szervezni. A pandémia következtében sok esemény kényszerült az online térbe, ennek hatására sokat tanultunk, fejlődtünk, a „jógyakorlatot” beépítjük folyamatosan a versenyeinkbe. Mégis úgy láttuk, hogy igény van a jelenléti szervezésű versenyre.
A Szegedi Gregor József Általános Iskola 25. alkalommal rendezte meg a Víz Világnapja versenyt Szegeden, a Szegedi Vízmű ZRT. támogatásával. A vetélkedőn a városból és a környező településekről 11 általános iskola 33 tanulója mérte össze tudását, 3 fős csoportokban, ahol az iskolák nevezésüknek megfelelően dönthettek a felső tagozatos gyerekből álló csapatok összetételéről (5-8. évfolyam).
Meggyőződésünk, hogy a gyermekek környezettudatos magatartása tapasztalással, tematikus akciókkal, irányított kutatómunkával fejleszthető eredményesen. Tankerületi versenyünk tematikáját, versenyfeladatait a „víz” projektszintű feldolgozására építettük.
Általános célok:
Komplex, a tanulók érdeklődésének, tudásszintjének megfelelő téma sajátos feldolgozása, amely magában foglalja az életszerű, gyakorlatias, valóságra vonatkoztatott tanulást.
Konkrét célok:
Tantárgyi integráció megvalósítása. Egyéni és együttműködésen alapuló munkaformák alkalmazása. Partneri együttműködés kialakítása. Az önálló döntés, annak felelőssége, az önértékelés fejlesztésére való törekvés.
Várt eredmények:
A verseny 5-8. osztályban megjelenő szaktárgyak anyagából építkező komplex egység, (biológia, földrajz, történelem, testnevelés, magyar nyelv és irodalom, kémia, matematika, művészettörténet). Láthatóan a tehetséggondozás tantárgyi koncentráción alapul, az ismeretek tematikus rendszerezését valósítja meg.
Feladatok, és a tantárgyi kapcsolódás:
00. Előzetes feladat: csapatlogó tervezése A/4 méretben (vizuális kultúra)
01. Beköszöntő (csapatnév, indoklással)
02. Tengerek-események (történelem)
03. Párkereső (fizika)
04. Az ókori világ csodái és a víz (művészettörténet)
05. Víz a sportban (testnevelés)
06. Totó (vegyes)
07. Ki vagyok én? Rám ismersz? (biológia)
08. Melyik szó a kakukktojás? (természettudomány)
09. Fogalommagyarázat (földrajz)
10. Igaz-hamis (matematika)
11. Kísérlet – A víz 2 alkotórészének előállítása (kémia)
A tartalék, 12. feladatra („Szétlövő”) nem volt szükség, mert a 11. feladat végére egyértelmű eredmény alakult ki. Az eredményhirdetésre rögtön a zsűri összesítő munkája után került sor. Nagyon finom pogácsával és ásványvízzel vártuk vendégeinket a program elején és az izgalmakkal teli verseny után is. Eredményesen zártuk a versenyt, elégedetten távoztak a versenyzők.
Víz világnapja verseny helyezettjei:
Helyezés, pont | Iskola neve | Csapat, felkészítő tanár |
I.
100 pont |
SZTE Báthory István Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola | Miksi Márk, Hernádi Máté, Nagy Izabella
Felkészítő tanár: Fröhlichné Kapronczay Éva |
II.
93,5 pont |
Rókusi Általános Iskola | Pintér Lili, Nagy Zinka, Rédei Viola
Felkészítő tanár: Nagyné Tóth Andrea |
III.
92,5 pont |
SZTE Báthory István Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola | Szabó Balázs, Szabó Roland Árpád, Sipos Janka Sára
Felkészítő tanár: Fröhlichné Kapronczay Éva |
Kattintson a képre a galéria megnyitásához!